Black floors is da sh.. , da thing


I love dark floors. Like these black ones in a house by Koichi Kimura Architects found via

Du som regelbundet läser min blogg vet att jag inte vurmar för de så trendiga, vitmålade golven vi ser i vart och vartannat reportage och blogginlägg. Visst - vita golv är superläckra på bild, men hopplöst opraktiska! (Om du inte täcker dom med stora, mjuka mattor, vill säga ;-). 

Jag känner ingen som inte ångrar sitt vitmålade golv… alldeles för krävande för att hållas snygga (om du inte gjort jobbet rätt). 

Har du stora fönster? Räkna med kass ljusergonomi, eftersom dagsljuset som reflekteras mot golvet bländar:  irriterar ögonen och ger dig huvudvärk. 

Vitmålade golv - snygga menopraktiska, med andra ord. 

Så min personliga favorit är mörka golv: mörka trägolv, hårda, svarta klinkergolv, mjuka, marmorerade linoleum mattor, svartmålade golv. Läckert. Tungt. Fin kontrast mot vita eller grå väggar. 

För den som inte har all tid i världen att fixa och dona hemma, är det mörka, svarta golvet mot vita väggar en perfekt grund för förändring och förnyelse utan alltför stora och kostsamma ingrepp. Nya form- och färgstarka textilier och - da da - du har ett "nytt" rum!  

CREATIVE LIVING Lisbeth Williams @ Williams Design
.................................................................

3 comments:

  1. Jag har vitt golv och är inte alls missnöjd. jag har jättestora fönster och blir inte alls bländad, så jag känner inte alls igen mig i det du skriver... däremot svarta golv är helt hopplösa (har det i sommarstugan) blir det dammigt syns det direkt. det gör det inte på det vita golvet. men jag håller med om att svarta golv är sjjjukt snyggt!

    ReplyDelete
  2. ÄNTLIGEN någon som gillar sitt vita golv. Som jag har väntat! Det måste betyda att på rätt plats och målat på rätt sätt, funkar vita golv. Tack för infon. Hittills har jag bara sett vita golv i hus och lägenheter, som man snabbt målat vita, för att åstadkomma en snabb uppfräschning, och då behöver man ju inte bekymra sig om varken slitage eller bländning (läs huvudvärk).

    Jag har haft mörka golv, och eftersom jag är allergiker vill jag att dammet syns, så jag snabbt kan avlägsna det. Smutsen (spår av leriga skor och tassar) kan jag emellertid leva med ;-)

    ReplyDelete
  3. PS: för att undvika missförstånd, bör jag tillägga att dom missnöjda jag mött, är dom som bor i hem med vita golv, och bett mig om råd om vad dom skall göra för att slippa eländet.

    Vill man inte att dammet skall synas, är svart marmorerad linoleummatta perfekt. Snyggt och miljövänligt. Hade det i senaste hallen. Inget syntes! Varken skit eller damm (om jag städade inom en månad eller så ;-)

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.