Otroligt vackert konsthantverk från Afrika & Asien

Idag tog jag en sväng om Skärhamn (på bohuskusten) och tittade som hastigast in i Akvarellmuséets konstnärsbutik. Där kan man även hitta utvalt konsthantverk, och jag föll pladask för dessa sjöborreformade korgar av av palmblad, vikta i bästa origami-stil:


Korgarna tillverkas av palmblad och finns även i svart, men jag valde denna ljusa kulör, för att skuggspelet blir effektfullast på dem. Korgarna tillverkas av hantverkare i ett fairtrade-projekt i Filippinerna, och importeras av uppsalaföretaget emosa.se. Emosa är även återförsäljare för en mängd andra, fina rättvisemärkta prylar, bland annat de vackra, mjuka, sensuella, tovade ull-stenarna, som var nominerade till designpriser förra året. "Stenarna" såg du senast i tv-programmet Sommar med Ernst och finns i storlekarna från "småsten" upp till stora bumlingar. De senare kan med fördel användas som sittpuffar:

Dessutom exempel på lite färgstarkare prylar, från Emosa:
sydafrikanska Poppis-dockor

Letar du efter julklappar?
Hitta en återförsäljare nära dig på Emosas hemsida.
-------------------------------
Snabblänkar till årets inredningsprogram på TV:
Bygglov | Room Service | Simon & Thomas | Sommar med Ernst | Äntligen Hemma

6 comments:

  1. Fantastiska stenar. Tack för tipset! Hälsar, Marianne

    ReplyDelete
  2. Hejsan!
    Jag föll direkt för de där "stenarna"! Vilken fantastisk idé! Att ha dem som pallar, toksmart. :)

    ReplyDelete
  3. Tack för titten hos mej och för din goa kommentar! Vilken tur - nu hittade jag ju dina otroligt inspirerande bloggar!
    Kram
    Lisa

    ReplyDelete
  4. Ah, vackert!! Korgarna föll mig i smaken! Må så gott och tack för fin inspiration! Din blogg är så fin på många sätt! Harmonisk! /Må så gott! - Jackie

    ReplyDelete
  5. Ojjjjj, vilken underbar stämning!!
    Det är nu första men absolut inte sista gången jag besöker din blog!
    Otroligt vackra ting!!
    Tack att du hittade mig,
    varma hälsningar från kalla stockholm
    Magdalena/Color Sepia

    ReplyDelete
  6. Vilken härlig utflykt du måste ha haft!

    ReplyDelete