Porlande vatten inomhus


Jag älskar att höra ljudet av vatten. Stilla svall mot stranden. Kluckandet under bryggan. Strilandet från fontäner. Bruset från forsar och fall. Kan det bero på att jag tillbringade mina barndoms somrar vid västerhavet? Så nu, när jag inte längre bor vid kusten, funderar jag på att skapa en "egen" vattenmiljö, och tittar suktande på bilder av fontäner för både utom- och inomhusbruk. Helst skulle jag vilja ha en vattenvägg, som den i Museum of Modern Art i Washington DC. I arkitekten IM Peis tillbyggnad (samma kille som skapat glaspyramiden på Louvrens innergård) från 1978, finns en fantastisk, dagsljusbelyst vattenvägg nere i caféet, som nog skulle vara en ganska trist och mörk historia, utan detta vattenfall, som gnistrar som kristall och låter ljuvligt.

För en normalstor bostad, butik eller kontor är kanske Peis vattenfall något för stort? Då finns det många mer hanterbara lösningar att välja mellan. Här några exempel på vägghängda och fristående fontäner:
Inom Feng Shui teorin har vattnet en viktig funktion.
Rätt placerat bringar det välgång. Kanske värt att pröva?